Grønn bakgrunn

Forvirret av teknologi?

Forvirret av teknologi? Vi hjelper deg

I dagens moderne samfunn utvikles teknologien i raskt tempo, og det er ikke uvanlig å føle seg forvirret eller usikker i møte med nye begreper og digitale verktøy. Dette gjelder spesielt for eldre mennesker, som kanskje ikke har hatt samme eksponering for teknologiske nyvinninger som de yngre generasjonene.

Vi i Ørland Sparebank  ønsker å hjelpe litt med akkurat dette. Vi tar derfor opp begrepsforvirringen som noen kan oppleve rundt teknologi og gir en forklaring på noen av de vanligste spørsmålene om digitale banktjenester.

Hva er efaktura og AvtaleGiro, og hva er forskjellen på dem?

Efaktura og AvtaleGiro er to forskjellige betalingsmetoder som tilbys av banker og betalingstjeneste-leverandører. Og hva forskjellen på dem er, kan være forvirrende for de fleste. Men la oss prøve:

AvtaleGiro - er automatisk

AvtaleGiro er en tjeneste der du gir tillatelse til at en leverandør trekker beløpet direkte fra bankkontoen din på forfallsdatoen. Du oppretter en avtale med leverandøren, og deretter blir betalingen automatisk trukket fra kontoen din hver gang en ny faktura kommer. Dette gir deg en enkel og problemfri betalingsløsning for regelmessige utgifter, som for eksempel abonnementer eller strømregninger. Da går betaling av seg selv, og du ikke trenger å tenke noe på det

Efaktura - regning digitalt - ikke på papir

Efaktura er en elektronisk faktura som mottas direkte i nettbank og mobilbank. I stedet for å få papirfaktura i postkassen får du den altså digitalt.  Efaktura gir deg en enkel og oversiktlig måte å motta og betale regninger på, og det sparer deg - både for tid og papirarbeid.

Du kan velge konto som skal brukes, godkjenne og betale fakturaen umiddelbart - eller du kan lage en avtalegiro på den slik at den blir automatisk betalt på forfallsdatoen.

Hva er BankID?

BankID er en elektronisk ID som brukes til å bekrefte identiteten din på nettet. Den fungerer som en digital signatur og gir deg tilgang til en rekke tjenester, inkludert nettbank, digital signering av dokumenter og innlogging på offentlige nettsteder. BankID blir stadig mer vanlig i dagliglivet, og det er viktig å forstå hvordan det fungerer for å dra nytte av alle fordelene det gir.

For å få BankID må du bestille dette via banken. Får å bruke den logger du deg på med personnummer og en kode. Koden får du enten via en app eller en kodebrikke. Disse kodene brukes som en ekstra sikkerhetsforanstaltning for å bekrefte din identitet når du logger deg på nettbanken eller andre tjenester som krever BankID.

BankID er med å gjør din hverdag enklere. Samtidig skal du vite at den er personlig, og du må:

  • ALDRI OG IKKE TIL NOEN! oppgi kode og passord til din Bank ID, verken pr telefon, e-post, sms eller på annen måte
  • vite at Bank ID er en strengt personlig ID på lik linje med et PASS
  • vite at Bank ID kun skal benyttes av eier av Bank ID ved sikker innlogging som krever Bank ID-innlogging
  • vite at at banken ALDRI ber en kunde om å få oppgitt kode og passord til kundens Bank ID
  • varsle banken ved tap eller mistanke om tap av BankID
Les mer om BankID  

Hvorfor har bankene blitt digitalisert i så stor grad?

Du har kanskje lagt merke til at bankene i dag har gått gjennom en stor grad av digitalisering. Dette skyldes flere faktorer. Først og fremst gir digitale banktjenester en enklere og mer effektiv måte å administrere din økonomi på. I stor grad har det meste du gikk til banken for å fikse, gått over til tjenester i nettbanken eller mobilbanken. Du kan utføre transaksjoner, sjekke saldo, betale regninger og få oversikt over dine finanser når som helst og hvor som helst.

Åpne dører hos Ørland Sparebank - fortsatt en bank du kjenner

Selv om veldig mye av banktjenestene har blitt digitale, er det alltid rom for å besøke banken din. Vi har åpne dører for alle våre kunder. Vi forstår at det kan oppstå spørsmål og behov for personlig assistanse når det gjelder bruk av diverse banktjenester. Derfor vil vi i Ørland Sparebank forsikre deg om at hos oss vil du få den hjelpen du trenger. Våre ansatte er erfarne og dedikerte medarbeidere som står klare til å hjelpe deg med dine spørsmål og gi deg den assistansen du trenger for å bli trygg på bruk alle bankens tjenester.

Om du ikke kan komme innom, ring oss på tlf 72 52 30 40 eller trykk på knappen:

Jeg vil bli kontaktet

Artikkelen fortsetter under bildet

Marion med gront hjerte

Ørland Sparebanks nye mobilbank

Vi har akkurat lansert en ny mobilbank som vil forenkle en del prosesser for deg som kunde.
Med mobilbanken får du alltid tilgang til økonomien din uansett hvor du befinner deg. Den brukervennlige menyen og oppdaterte designen gir deg enkel tilgang til de viktigste banktjenestene, og du kan trygt kommunisere med banken din gjennom mobilbanken. Uansett om du trenger å sjekke saldoen, overføre penger eller betale regninger, kan du gjøre det med noen få trykk på mobilen din.

For å laste ned Ørland Sparebanks mobilbank, kan du enkelt finne og installere appen fra enten Google Play Store for Android-telefoner eller App Store for iPhone. Når appen er installert, kan du logge inn med din BankID og få tilgang til mange praktiske tjenester.

Les mer om ny mobilbank

Ta kontakt med oss i Ørland Sparebank dersom du har spørsmål eller trenger veiledning. Vi ønsker å sikre at du kan dra nytte av den digitale utviklingen på en trygg og enkel måte.