Kundesenteret spør aldri om koder

Unngå svindel

Mange opplever dessverre å bli svindlet. Måtene dette skjer på utvikler seg raskt. Hva kan du gjøre for å unngå å bli svindlet? Og hva hvis du har blitt svindlet eller forsøkt svindlet?

Har du blitt svindlet eller forsøkt svindlet?

Ta kontakt med banken din.

Jo raskere du gir oss beskjed, desto raskere kan vi handle og forsøke å forhindre svindelen fra å bli gjennomført. Her er det viktig å huske på at når du snakker med banken din vil vi aldri be deg om å oppgi BankID eller passordet.

Få oversikt

Hva er det som faktisk er på avveie? Kan du allerede se at det mangler kontanter på noen av kontoene dine? Er det innlogginger med BankID som er på avveie eller er det kortopplysningene dine? I en dialog med banken er det greit å få klargjort disse faktorene.

Anmeld

Ikke minst, anmeld forholdet. Dette kan du gjøre på telefon 02800 eller på din lokale politistasjon. På den måten kan du dokumentere at du har blitt utsatt for en kriminell handling. I tillegg kan du politiet sikre evt. digitale spor.

Her er det lurt å ta med skjermbilder av svindelen om du har dette tilgjengelig.

BankID

BankID er med å gjør din hverdag enklere.
Samtidig må du beskytte din BankID. Du har plikt til å ALDRI OG IKKE TIL NOEN oppgi kode og passord til din Bank ID, verken pr telefon, e-post, sms eller på annen måte

Vær på vakt

Høres noe for godt ut til å være sant - så er det ofte det. Unngå å trykk på lenker, gå heller inn via nettsider. Er det dårlig språk, og korte frist bør du være ekstra forsiktig. På nettvett.no får du flere gode tips.

Reklamasjon kort

Du kan reklamere på kort-transaksjoner fra fysiske forretninger, minibanker eller nettbutikker. Årsaken til reklamasjonen kan f. eks. være at varen ikke er levert, at varen ikke er som beskrevet eller at noen har misbrukt kortet ditt.

Hva er Olga-svindel, og hvorfor har det endret bankenes opplysningsplikt?

Olga-svindel er et begrep som brukes der svindlere utgir seg for å være banken, og ringer kundene for å få dem til å oppgi personopplysninger, passord og viktige koder over telefonen. Svindelmåten har fått navnet fordi forbryterne har rettet seg mot personer med “gamle” navn, som de da føler er lettere å overtale til å gi fra seg sensitiv informasjon.

Nylig ble en kvinne utsatt for akkurat en slik svindel, og tapte over 150.000 kroner. Hun måtte da helt til Høyesterett for å få pengene sine tilbake, da hennes bank mente at det var hun som hadde opptrådt klanderverdig ved å gi fra seg opplysningene.

Dette har gjort at banker i en større grad enn tidligere må opplyse sine kunder om at de blant annet ved endringer må være ekstra oppmerksom på å aldri dele passord, PIN eller andre innlogginger - uansett hvor hjelpsomme personene fremstår.

Hva er egentlig “Phishing”?

Phishing er en av de vanligste metodene for svindel. Her blir for eksempel ansatte i en bedrift kontaktet av en annen bedrift eller bank. Og avsenderen vil lokke mottakeren til å åpne et vedlegg, eller logge seg inn på en side for å oppgi sensitiv informasjon. Dette kan også dukke opp i sosiale medier, det vedkommende utgir seg for å være en på din kontaktliste. For eksempel at de de sitter fast på en flyplass og trenger litt penger. 

Politiet - noen utgir seg for å være politiet på telefonen 

Eksempel på svindel her er foreksempel at "politiet" ringer deg og forteller at du har blitt svindlet - så de må ha informasjon om deg. Kanskje sier de også at banken kontakter deg om litt for å få denne informasjonen. Så går det noen minutter før "banken" ringer deg og ber om innloggingsinformasjon. Husk at banken eller andre seriøse aktører ALDRI ber deg om passord, pinkode eller Bankid informasjon!