Høytid for svindlere
Vi er nå på vei inn i en av årets største perioder for netthandel – med kampanjer som Black Friday og Cyber Monday som startskudd for julehandelen. Og dessverre vet vi at høytid for gode tilbud også blir høytid for svindlere.
En god regel: Er det for godt til å være sant? Så er det ofte ikke sant!
Her er en enkel sjekkliste, snakk gjerne med andre om dette også både foreldre, barn og venner har godt av å bli minnet på dette.
Sjekkliste:Unngå svindel - tryggere netthandel
🔍 1. Sjekk nettbutikken
-
Søk etter organisasjonsnummer, adresse og kontaktinformasjon.
-
Les omtaler fra andre kunder – finnes ingen, bør du være skeptisk.
-
Vær oppmerksom på dårlig språk, rare domener eller utrolig lave priser – det er ofte svindel.
-
Se etter HTTPS (hengelås) i adressefeltet, men husk: det alene garanterer ikke trygghet.
💳 2. Betal trygt
-
Bruk kredittkort – da har du bedre rettigheter ved svindel. Eller kjente betalingsløsninger som Vipps.
-
Unngå direkte bankoverføring eller forskuddsbetaling til ukjente selgere.
📦 3. Pass på leveringssvindel
-
Ikke trykk på lenker i SMS eller e-poster som sier at en “pakke venter”, “porto mangler” eller “betal her”.
-
Gå heller direkte til speditørens offisielle nettside (Posten, Bring, DHL, m.fl.).
📱 4. Vær kritisk til annonser
-
Mange falske nettbutikker markedsfører seg gjennom sosiale medier Facebook, Instagram, TikTok etc.
-
Klikk deg aldri rett fra en annonse uten å sjekke hvem som står bak - gå heller inn på hjemmesiden.
🧠 5. Følg Finans Norges råd: “Stopp – tenk – sjekk”
-
Stopp før du klikker på lenker eller handler.
-
Tenk: Virker dette for godt til å være sant?
-
Sjekk: Nettadressen, avsender og betalingsmåten.
🕵️ 6. Etter kjøpet
-
Følg med på kontoen din – reager raskt ved mistenkelige transaksjoner.
-
Meld fra til banken og politiet hvis du blir lurt.
Andre nyheter

Gratis webinar: Hva betyr rentebeslutningen for din bransje, litt enklere forklart
Rentebeslutning og Pengepolitisk rapport - hva betyr det for din bedrift? I forbindelse med Norges Banks rentebeslutning inviterer våre næringskunder til webinar, morgenen etter Norges Ba

Black Friday - en god deal eller lureri?
Gode tilbud før jul, er alltid velkomne. Her i Norge er Black Friday blitt en dag - eller periode - hvor butikker lover store rabatter på en rekke varer. Men selv om det kan være fristende å hiv

Svindel mot bedrifter i 2025 – mer avansert og farligere enn før
Mange norske virksomheter tror at svindel først og fremst rammer privatpersoner, gjerne eldre, men slik er det ikke lenger. Bedrifter i alle størrelser og bransjer er attraktive må

Kundeundersøkelse på e-post og sms
Hjelp oss å bli enda bedre! Nå gjennomfører vi kundeundersøkelse, som Norstat gjør på vegne av Ørland Sparebank. De sender invitasjon på både på e-post og SMS, til både privatkunder og bedriftskund
