Nye Visakort

Betalingskort med ny profil

Vi oppdaterer alle våre kort til ny profil og ny Visa Standard. Spørsmål og svar finner du her.

Ofte stilte spørsmål

Når kan jeg bruke det nye kortet?
Ditt nye kort er klart til bruk, men du må benytte PIN-koden i betalingsterminal eller minibank første gang. (PIN-koden er den samme som på gammelt kort). 

Kortet du har hatt tidligere vil bli deaktivert ca en måned etter du har mottatt det nye kortet, senest midten av november. Så test ditt nye kort med en gang, gjerne. 
Har jeg samme PIN som tidligere?
Ja det har du. Alt er som før med kortet. Det er kun nytt utseende. 
Jeg har glemt pinkoden til kortet mitt, hvor kan jeg finne den?
Har du glemt pinkoden, kan du finne denne i nettbanken din under "Kort".
Det er nytt design på kortet, hvorfor det?
Fordi vi har oppdatert alle våre kort til VISA sin nyeste standard. Dette er en helt ny korttype, der all informasjon står på baksiden av kortet. 
Hvorfor står ikke kortnummeret på fremsiden?
Kortnummeret som stod utpreget på fremsiden tidligere, står nå på baksiden av kortet, delt opp i 4 bolker. Der finner du også utløpsmåned/år og CVC koden. Kontonummeret og kortholders navn står også på baksiden.
Må jeg legge inn det nye kortet på Vipps, Netflix, Spotify etc?
Ja, du må oppdatere alle betalingsløsninger med de nye kortene dine fordi det er nytt kortnummer. Husk at vi anbefaler bruk av kredittkort til kjøp og abonnement på internett eller i app, for din sikkerhet.
Jeg fikk nettopp nytt kort, hvorfor får jeg nytt kort igjen?
Vi oppdaterer alle våre kort til ny standard og nytt design. Hos noen kunder vil dette medføre to eller flere nye kort i løpet av høsten. Du skal ikke bli trukket noe ekstra gebyr for det nye kortet ditt.
Hva skjer med mitt gamle kort?
Ditt gamle kort vil slutte å virke i midten av november. Ta derfor i bruk ditt nye kort med en gang, for å teste at det virker.  

Så husk å oppdatere dine kortopplysninger der det trengs. Vi anbefaler kredittkort til kjøp og abonnement på app og internett. 
Bankkortet mitt virker ikke, hva må jeg gjøre?
Dersom kortet ditt ikke fungerer, må du ta kontakt med oss med informasjon om hva du prøvde på når det feilet, om det var minibank eller butikkterminal, og hvilken feilkode du fikk når du prøvde å bruke det. Ring så vårt kundesenter, eller send oss en sikker melding i mobil- eller nettbank, så hjelper vi deg. 
Fungerer kortet med kontaktløs betaling?

Kontaktløs betaling er standard på alle våre nye kort. Kontaktløs betaling aktiveres ved å benytte kortet med Chip og PIN første gang du skal betale med det nye kortet ditt.

Vi kan ikke skru av denne funksjonen.

Hva er CCV/CVC?
Dette er en sikkerhetskode som benyttes sammen med utløpsdato og kortnummer ved digitale kjøp, ofte sammen 3D secure (BankID identifisering).
Kan jeg velge eget motiv, farge eller bilde på fremsiden av kortet
Nei. Vi har ikke lenger mulighet til å velge eget design på kortet.
Kan jeg få legitimasjon med bilde på kortet?
Nei. Som praktisert i flere år vil våre debetkort ikke inneholde informasjon som personnummer og bilde for din egen sikkerhet.